Eshop a legislatíva
Aktualizované podľa GDPR
Každému majiteľovi eshopu vyplývajú povinnosti, čo všetko má obsahovať jeho eshop, aby spĺňal legislatívu SR. Tá sa neustále doplňuje a mení.
Eshopy v systéme Uniobchod sú pravidelne aktualizované - sledujeme legislatívu a na jej zmeny majiteľov eshopov dopredu upozorňujeme.
Čo potrebujete vyriešiť pri prevádzkovaní internetového obchodu:
- Ochrana osobných údajov + súbory cookies
- Odstúpenie od kúpnej zmluvy uzatvorenej na diaľku
- Reklamácie a reklamačný poriadok
- Úplné kontaktné údaje na webe
- Objednávkový proces a registrácia zákazníka
- Potvrdzovacie emaily
- Alternatívne riešenie sporov
Ochrana osobných údajov
- Doplnenie pre Všeobecné obchodné podmienky
Vrámci všeobecných obchodných podmienok by mala byť informácia, ako nakladáte s osobnými údajmi návštevníka vášho eshopu, aké osobné údaje spracovávate. Ak osobné údaje zákazníka poskytujete tretím stranám, napríkladam porovnávačom cien, platobným bránam, prepravcom . . . - treba ich vymenovať.
- Viesť Záznamy ako prevádzkovateľ eshopu
Zamestnancov, ktorí pracujú s eshopom musíte poučiť a dať im podpísať záznam o poučení spracovania osobných údajov.
Ako prevádzkovateľ internetového obchodu musíte viesť záznam o spracovateľských činnostiach - má byť vytlačený a archivovaný. Viac v článku .....
- Zber osobných údajov pre marketingové účely, rozposielanie Newslettrov
Ak rozosielate newsletter zákazníkom, ktorí nevytvárali objednávky, ste povinní informovať ich o tom v samostatných podmienkach spracovania osobných údajov. Viac v článku ......
- Zber osobných údajov pre cookies
Vo VOP, alebo na samostatnej stránke eshopu popíšte čo sú súbory cookies, aké používate a na aký účel. Odporúča sa zobrazovať aj "cookies" lišta. Viac v článku .......
- Zabezpečenie eshopu SSL certifikát a HTTPS
Internetový obchod s HTTPS protokolom a s využitím certifikátu SSL zabezpečí bezpečnú šifrovanú komunikáciu medzi návštevníkom a webom. Viac v článku Prečo neodkladať prechod na HTTPS
Odstúpenie od kúpnej zmluvy uzatvorenej na diaľku
Podľa zákona č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku má zákazník nárok na odstúpenie od kúpnej zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu.
Prevádzkovateľ eshopu má povinosť vo svojich VOP upozorniť zákazníka na všetky náležitosti, súvisiace s odstúpením zo zmluvy. Ako postupovať a aké náklady s tým súvisia pre zákazníka a aké pre Vás ako prevádzkovateľa.
Pre odstúpenie od zmluvy musíte zákazníkovi sprístupniť špeciálny .pdf formulár. Posiela sa ako príloha v potvrdzovacom maily objednávky - viď nižšie Potvrdzovacie maily.
Reklamácia tovaru
Povinnosťou prevádzkovateľa eshopu je informovať zákazníka o podmienkach reklamácie. Pri špeciálnom tovare - napríklad potraviny, použitý tovar - treba upozorniť spotrebiteľa na špeciálne podmienky reklamácie.
V reklamačných podmienkach by mali byť informácie o spôsobe posielania tovaru. Príkladom je nepreberanie dobierok, náklady na zaslanie tovaru na reklamáciu - že ich znáša zákazník, informácie o 30 dňovej lehote pre vybavenie reklamácie a pod.
Kontaktné údaje uvedené na webe
Povinné údaje pre eshop uvedené v časti Kontakt:
- adresa na email, ideálne súčasne aj telefónne číslo na prevádzkovateľa
- plné fakturačné údaje, zápis v obchodnom registri
- kontakty na príslušný inšpektorát SOI
- ak existuje prevádzka pre osobný odber tovaru, tak adresa prevádzky a jej otváracie hodiny
- číslo účtu vo formáte IBAN - ak je možné platiť prevodom
Objednávkový proces, registrácia
V nákupnom procese pri vytváraní objednávky musí mať spotrebiteľ možnosť:
- zvoliť si spôsob dodania aj s uvedenou cenou za dopravu
- zvoliť si spôsob platby za tovar
- pred odoslaním objednávky zobraziť sumarizáciu objednávky
Posledné tlačidlo v nákupnom procese, ktorým sa odosiela objednávka, musí obsahovať text: "Záväzne odoslať objednávku s povinnosťou platby"
Odber noviniek v nákupnom procese
Ak eshop využíva Newsletter - je v nákupnom procese v poslednom kroku možnosť Prihlásiť sa na odber noviniek.
Táto možnosť nesmie byť zaškrtnutá, musí ju aktívne zaškrtnúť zákazník.
Vedľa zaškrtávacieho poľa by mal byť umiestnený správne formulovaný text. Jedná sa o súhlas s odberom noviniek. Z textu by sa malo dať odkliknúť na samostatné podmienky ochrany osobných údajov.
Potvrdzovacie emaily
Internetový obchod musí automaticky po vytvorení objednávky zaslať zákazníkovi notifikačný email o obdržaní objednávky. V emaily má byť uvedená celá zákazníkova objednávka.
Notifikačný email musí obsahovať:
- spôsob dodania a spôsob platby,
- fakturačné údaje a kontakt na dodávateľa,
- dodaciu lehotu,
- jednotlivé položky z objednávky
- prílohy: obchodné podmienky (VOP ) a tlačivo pre odstúpenie od kúpnej zmluvy.
Alternatívne riešenie sporov
Do VOP pre eshop je potrebné zahrnúť aj možnosť alternatívneho riešenia sporov - ak k nim dôjde medzi prevádzkovateľom eshopu a spotrebiteľom. Vyplýva to zo zákona 391/2015 O alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
Užitočné linkyZákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov 391/2015
Zákon o ochrane spotrebiteľa 102/2014
Zákon o ochrane osobných údajov 18/2018 - nový podľa GDPR
Ďalšie aktuálne zákony k elektronickému nakupovaniu
Naše odporúčanie
Vyznať sa v spleti zákonov ak nie ste právnik je zložité a ešte vám z toho hrozia rôzne pokuty. Kto vám to má skontrolovať, či ste na niečo nezabudli, či máte všetko správne v zmysle zákona na svojom Eshope? Máme pre vás jednoduché overené riešenie.
Obráťte sa na certifikačnú autoritu na Slovensku SAEC - Slovenskú asociáciu pre elektronický obchod, ktorá vám skontroluje všetky právne náležitosti ohľadne elektronického obchodu. Informácie ako certifikovať svoj Eshop nájdete na stránke združenia www.bezpecnynakup.sk
Cena za certifikáciu na prvý rok je len 190 € a za ďalšie roky obnova 160 €. Certifikácia Eshopu vám zaručí nielen pokojný spánok, no zvýši aj dôveryhodnosť vášho Eshopu. Navyše ide o výborný predajný argument, ktorý si môžete dať na svoj Eshop.